• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Unlimited Tuning in strijd tegen slechte chiptuning

 

De meeste denken: een chiptuning is toch een chiptuning? Fout! Er zit namelijk ontzettend veel kwaliteitsverschil in tuning. De kwaliteit is afhankelijk van de kennis en ervaring van de programmeur. Nu hebben we in Nederland een riant aanbod van tuningsbedrijven, echter de kwaliteit is soms schrikbarend! Het zal u waarschijnlijk niks verbazen dat juist bij de prijsstunters de kwaliteit zeer onder de maat is. De prijsstunters hebben vaak geen eigen programmeur in dienst en kopen vaak standaard softwarepakketten in die soms rechtstreeks van Ebay komen. Ze hebben dan zelf ook geen enkel benul wat ze inladen. In onze ogen schandalig!

Een slechte tuning herken je meestal aan:
- Weinig tot geen vermogenswinst
- Vermogensopbouw niet geleidelijk (stotteren)
- Zeer nerveus / niet fijn rijden
- Motorstoringslampjes die geregeld gaan branden
- Motorschade (gescheurde zuigers, meerdere kapotte turbo's) 

 

Hier een goed praktijkvoorbeeld van wat de prijsstunters o.a. uithalen: Wij kregen de vraag van een autodealer binnen of wij ze konden helpen met een gecrashte ECU (motorstuurcomputer). De betreffende auto was bij de garage aan de computer gehangen, de computer gaf aan dat er een update plaats moest vinden. Na het uitvoeren van de update zat er helaas geen leven meer in de auto. Wij hebben de motorcomputer onderzocht en bleek dat deze bij een (goedkope)tuner, die niet bepaald een gevestigde naam heeft, is getuned. De goedkopere tuners kunnen voor het bedrag wat de klant afrekent simpelweg geen maatwerk verzorgen. Ze laden vaak een standaard pakket van een andere auto in. In dit geval was er ook een softwarepakket van een aandere auto ingeladen met alle gevolgen van dien. In de software zitten namelijk auto specifieke instellingen verwerkt, bijvoorbeeld het chassisnummer. Ondanks dat de klant na tuning een leuke vermogenswinst had, reed hij al die tijd met een ander chassisnummer rond in de motorcomputer. Enige tijd later ging meneer naar de dealer waar de auto vervolgens aan de computer werd gehangen. Wegens bovenstaande actie leest de dealercomputer nu het (verkeerde) chasisnummer uit die in de software staat. Aan de hand van dit verkeerde chassisnummer wordt vervolgens een verkeerde update geplaatst. Gevolg: een gecrashte motorcomputer. De tuning was destijds 150,- euro goedkoper dan dat die bij een gerenomeerde tuner betaald zou moeten hebben. Echter, nu het probleem is achterhaalt moet meneer een nieuwe motorcomputer aanschaffen t.w.v. € 1200,-.

 

 Quality doesn't come cheap! 

 

 

POWERBOX / PIGGYBAG

 

Helaas zien we steeds meer bedrijven die powerboxen of piggybags plaatsen. Nu zijn niet alle powerboxen slecht maar voor een goede variant moet je vaak wel diep in de buidel tasten. Powerboxen als Speedbuster en Steinbauwer functioneren goed, alleen schrik niet van prijzen tussen €600,- en €1200,-.

 

piggybag of powerbox

 

Nu zijn er tot grote ergernis een aantal tuners in Nederland die deze zogenaamde piggybags bij benzine motoren (met of zonder turbo) plaatsen. Dit zijn de grootste boefjes! Deze "piggybags" worden meestal op de MAP/MAF sensor aangesloten. In deze box zit alleen een veredelde weerstand van een paar cent verwerkt. Door een weerstand tussen, bijvoorbeeld de luchtmassameter te plaatsen, hou je het signaal richting de ECU voor de gek. Er wordt dus alleen extra brandstof ingespoten, wat dus zeker niet "tunen" is! In sommige gevallen loopt de auto daardoor veel te rijk waardoor er zelfs vermogensverlies optreedt. Als wij een auto echt voorzien van een chiptuning dan gaat er vaak veel tijd in zitten om de juiste lucht/brandstof verhouding af te stellen. Een juiste AFR (Air Fuel Ratio) is van groot belang! Een piggybag is dus absoluut geen juiste manier van tunen!

 

Een tweede belangrijke factor bij het tunen van benzine motoren is het aanpassen van het ontstekingstijdstip. Tijdens het schrijven van onze chiptuning berekenen we heel nauwkeurig met hoeveel graden wij het brandstofmengels eerder kunnen ontsteken. Als je dit goed doet kan je redelijk wat vermogen winnen. Zeker als we praten over een atmosferische motor dan is het bijstellen van de ontsteking erg belangrijk! Een powerbox of piggybag kan nooit het ontstekingstijdstip aanpassen.