Het mag duidelijk zijn dat een roetfilter goed is voor de reductie van de roetuitstoot.
Echter heeft deze meer nadelen dan voordelen.
Het roetfilter is een verbruiksartikel. Vroeg of laat zult u deze moeten vervangen omdat hij verstopt zit. Een roetfilter vervangen kost al gauw € 1200,- en kan oplopen tot wel €2500,-. Daarnaast neemt een roetfilter een deel van het vermogen weg. Bij sommige turbo geblazen modellen tot wel 15pk en een 25nm aan trekkracht wat het roetfilter tegenhoudt. Ook zorgt het roetfilter voor een verhoogd dieselverbruik. Het roetfilter moet regelmatig geregenereerd worden ( schoongebrand worden ). Regeneratie van het roetfilter kan alleen plaatsvinden bij een temperatuur tussen de 500 en 600 graden. Om deze temperatuur te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter gespoten te worden dat vervolgens weer ontbrand wordt om de benodigde temperatuur in het roetfilter te bereiken. U kunt zich voorstellen dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstofverbruik.
Naast het feit dat je brandstofverbuik omlaag gaat na het verwijderen van je roetfilter, gaat de turbo ook langer mee. Dit komt omdat de turbo minder tegendruk heeft van het roetfilter. Het roetfilter kan je beschouwen als een soort zeef. De uitlaatgas moet door de zeef ( roetfilter ) heen om vervolgens door de rest van de uitlaat naar buiten te gaan. Dit wekt weerstand op ( tegendruk ). Als het roetfilter vol gaat zitten raken er een paar van die doorgangen verstopt en kan er dus naar verhouding minder uitlaatgas doorheen dan eerst. Dit wekt nog meer tegendruk op. Als het roetfilter uiteindelijk helemaal vol zit kan er geen uitlaatgas meer doorheen. Aangezien bij de hedendaagse motoren het roetfilter direct na de turbo gemonteerd zit, krijgt de turbo zoveel tegendruk dat de turbo kapot gaat. De druk die tussen de turbo en het roetfilter opgewekt wordt moet toch ergens heen en gaat een andere weg naar buiten zoeken. Dit gaat via lagers of keerringen bij de turbo naar buiten, dat uiteindelijk speling veroorzaakt aan de turbo. Na verloop van tijd moet deze vervangen worden, wat veel geld kost.
Unlimited Tuning heeft hier een simpele en zeer effectieve oplossing voor. We verwijderen het roetfilter en schakelen deze softwarematig uit in het motormanagement. Als je alleen het filter zou verwijderen dan gaat de auto in noodloop. Het is dus essentieel dat wij deze in de software uitschakelen. Zodoende gaan er geen error-lampjes branden op het dashboard en wordt het regeneratieproces niet meer gestart.
Voor het verwijderen van het roetfilter en deze softwarematig uitschakelen hebben we het voertuig 1 volle dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld ligt dit tussen de 600 en 700 euro. Dit is altijd nog zo’n 60% goedkoper dan het filter zelf te vervangen.
Voordelen verwijderen roetfilter (DPF – Diesel Partikel Filter):
- Langere levensduur van de turbo (hij heeft minder tegendruk van het roetfilter)
- Nooit meer hoeven vervangen van het roetfilter (soms 3 tot 4 keer nodig over de volledige levensduur van een auto)
- Meer vermogen (de turbo kan eerder zijn druk opbouwen)
- Lager brandstofverbruik (tot 10%)
Mogelijke foutcodes die kunnen voorkomen bij een defect roetfilter:
- P2002 - Roetfilter efficientie beneden drempelwaarde
- P2003 - Roetfilter efficientie beneden drempelwaarde
- P242F - Roetfilter verstopt
- P2459 - Roetfilter regeneratie frequentie
- P1457 - Uitlaatgastemperatuursensor
- P2073 - Gaspedaalpositie bij Stationair
- P2080 - Sensor Uitlaatgastemperatuur, Bank 1 Sensor 1 ( G235) onwaarschijnlijk signaal
- P2084 - Sensor Uitlaatgastemperatuur, Bank 1 Sensor 2 ( G236) onwaarschijnlijk signaal
Let op, uw roetfilter laten verwijderen is alleen toegestaan als u met uw auto op een gesloten circuit rijdt. Dit is niet toegestaan op de openbare weg wegens de strenge milieunormen die vanuit de overheid gelden.