Roetfilter (DPF) verwijderen
Het mag duidelijk zijn dat een roetfilter goed is voor het verminderen van roetuitstoot, maar het heeft meer nadelen dan voordelen.
Een roetfilter (DPF) is een verbruiksartikel. Vroeg of laat raakt het verstopt en moet het worden vervangen — een kostbare reparatie van gemiddeld € 1200,- tot € 2500,-. Daarnaast zorgt een roetfilter voor vermogensverlies (tot wel 15 pk en 25 Nm bij turbomotoren) en verhoogd dieselverbruik.
Tijdens het zogeheten regeneratieproces moet het filter worden schoongebrand bij temperaturen van 500–600°C. Hiervoor wordt extra diesel ingespoten, wat vervolgens verbrandt om de temperatuur te halen. Dat betekent: meer brandstofverbruik en meer belasting van de motor.

Wat gebeurt er bij een verstopt roetfilter?
Na verloop van tijd slibt het filter dicht. Dit veroorzaakt tegendruk waardoor uitlaatgassen moeilijker kunnen ontsnappen. Omdat de turbo direct vóór het roetfilter zit, krijgt deze de volle tegendruk te verduren. Dit zorgt voor hogere druk tussen turbo en filter, wat via lagers of keerringen kan ontsnappen.
Uiteindelijk veroorzaakt dit slijtage en defecten aan de turbo. Wanneer het filter volledig dicht zit, kan er geen uitlaatgas meer weg en raakt de motor in noodloop. Reparatiekosten lopen dan al snel in de duizenden euro’s.
Onze oplossing: softwarematig en fysiek verwijderen
Unlimited Tuning biedt een veilige en effectieve oplossing: wij verwijderen het roetfilter en schakelen de DPF-functie softwarematig uit in het motormanagement.
Alleen het verwijderen van het filter is niet voldoende — de auto zal dan in noodloop gaan en storingslampjes tonen. Door het filter ook in de software uit te schakelen voorkomen we foutmeldingen en onnodige regeneratiepogingen.
Voor het verwijderen en uitschakelen van de DPF hebben we de auto ongeveer 1 volledige werkdag nodig. De kosten liggen gemiddeld tussen de € 600,- en € 700,-, afhankelijk van het type voertuig — ruim 60% goedkoper dan vervanging van het filter.
Voordelen van het verwijderen van de DPF
- Langere levensduur van de turbo (minder tegendruk)
- Nooit meer een roetfilter hoeven vervangen (meestal meerdere keren in de levensduur van een auto)
- Meer vermogen doordat de turbo sneller druk opbouwt
- Lager brandstofverbruik (tot wel 10%)
Veelvoorkomende foutcodes bij een defect roetfilter
- P2002 – Roetfilter efficiëntie beneden drempelwaarde
- P2003 – Roetfilter efficiëntie beneden drempelwaarde
- P242F – Roetfilter verstopt
- P2459 – Roetfilter regeneratie te frequent
- P1457 – Uitlaatgastemperatuursensor storing
- P2073 – Gaspedaalpositie bij stationair
- P2080 – Sensor uitlaatgastemperatuur (Bank 1 Sensor 1), onwaarschijnlijk signaal
- P2084 – Sensor uitlaatgastemperatuur (Bank 1 Sensor 2), onwaarschijnlijk signaal
Let op: het verwijderen van het roetfilter is alleen toegestaan voor gebruik op een gesloten circuit. Dit is niet toegestaan op de openbare weg vanwege geldende milieuwetgeving.
Contact opnemen
Wil je meer informatie of direct een afspraak plannen? Neem gerust contact met ons op: