• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Pops & bangs, antilag, crackle-map of burple

Een antilag systeem (ook wel Pops & Bangs of crackles genoemd) is een techniek die eigenlijk voor de racerij is ontworpen. Sinds er turbo's op auto motoren worden geplaatst heeft men te maken met een turbo-delay. Als tijdens de race het gaspedaal wordt losgelaten dan verliest de turbo zijn druk. Op het moment dat er weer gas gegeven wordt duurt het even voordat de turbo weer volledig op druk is, en dus ook voordat er weer vol vermogen wordt geleverd door de motor. Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer.

Op de reguliere weg zullen die (milli)seconden winst die je elke keer pakt met gas geven vaak niet de overweging zijn om een antilag systeem te laten toepassen. Het veel directer reageren van de motor is daarentegen wel erg fijn. Echter, de voornaamste reden voor het toepassen van antilag zal zijn dat het motorgeluid aanzienlijk verandert op het moment dat het gas losgelaten wordt. Na het loslaten van het gaspedaal zullen er luide knallen ( Pops & Bangs of ) en in sommige gevallen ook steekvlammen uit de uitlaat komen. Zeker in combinatie met een sportuitlaat zijn de steekvlammen eerder regel dan uitzondering. Tijdens een tuningssessie kunt u ervoor kiezen het antilag systeem door ons te laten toepassen. 

Door extra brandstof te injecteren na het loslaten van het gaspedaal en deze vertraagt te ontsteken ontstaan er knallen en blijft het schoepenwiel van de turbo op toeren.

In theorie is het ALS systeem niks meer dan het terugstellen van de ontsteking op het moment dat het gaspedaal word losgelaten (20 tot 40 graden na het bovenste dode punt). Dit in combinatie met een lichte hoeveelheid extra brandstof zorg voor de Pops en Bangs. 

Er is wel een belangrijk nadeel wat genoemd moet worden. Door het ALS systeem wordt de turbo warmer en zal deze in theorie moeten inleveren op de levensduur. Echter in de praktijk zijn hier nooit problemen mee gemeld.


Pops / crackles / burple kunnen we volledig op maat maken. In sommige gevallen kunnen we de pops ook onder de sportknop plaatsen of (mocht je geen sportknop hebben) dan kunnen we de pops wellicht onder de airco knop plaatsen. De volgende opties zijn mogelijk:

  • Hardheid: Deels kunnen we de hardheid van de pops bepalen. Zo zou je er zoals in bovenstaand filmpje voor kunnen kiezen dat je bij een laag toerental (tot 4000rpm) een burple hebt en boven de 4000rpm pops krijgt.

  • Het moment van pops: We kunnen de pops per toerental instellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alleen pops boven de 3500 toeren en daaronder stil.

Let op: De katalysator kan het geluid van de pops negatief beïnvloeden.