• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 11+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Een grote boosdoener in het vervuilen van de motor is de EGR-klep.

De EGR-klep wordt bij alle hedendaagse motoren toegepast. Zowel diesel- als benzinemotoren. Bij de benzinemotoren zijn de gevolgen van vervuiling vele malen lager als bij een dieselmotor. Dit komt omdat er bij een dieselmotor roet in de uitlaatgassen zit. Het werkingsprincipe van de EGR-klep is dat hij de uitlaatgassen terugvoert de cilinder in. Dit moet er voor zorgen dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen omlaag gebracht wordt (NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding). Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd. Hierdoor is de eindtemperatuur in de cilinder na verbranding lager en is het NOx gehalte dus gereduceerd.

Het nadeel van dit EGR-systeem:

Omdat het uitlaatgas van een dieselmotor roet met zich meebrengt hoopt dit zich op in diverse leidingen/slangen en buizen. Na verloop van tijd vormt zich een flinke roet laag ( denk hierbij vooral aan de inlaat en de EGR-klep zelf ). Dit lijkt onschuldig, echter naar mate de tijd/kilometers verstrijken wordt de laag roet aan de binnenkant van die leidingen/slangen en buizen steeds dikker. Hierdoor worden de doorgangen ( met name in het inlaattraject ) steeds kleiner. Het gevolg hiervan is, dat er minder lucht de cilinder in kan, waardoor het mengsel van zichzelf ( zonder werking van de EGR-klep ) al armer wordt. Dit leidt tot vermogensverlies en meestal gaat de auto dan roken.

De uitlaatgassen, die roetdeeltjes bevatten, gaan door het hele traject aan de wanden en kleppen zitten, zoals hiervoor al beschreven. Omdat de roetophopingen op de EGR-klep na verloop van tijd dusdanig groot is, kan de klep niet meer volledig afsluiten en krijg je valse lucht ( lucht die in de cilinder komt die niet mee berekend is door de luchtmassameter ) in het systeem. Omdat de klep niet afsluit is het inlaattraject niet meer afgesloten volgens de berekenigen van de fabrikant en zal het dus ook niet zijn werk doen zoals het bedoeld is. De klep zal dan dus schoongemaakt moeten worden of zal in het ergste geval vervangen moeten worden, wat voor hoge reparatiekosten kan zorgen. Dit geldt hetzelfde voor de inlaat van de motor die dan ook schoongemaakt of vervangen dient te worden.

Unlimited Tuning heeft hier een simpele en zeer effectieve oplossing voor:
We schakelen / verwijderen de EGR uit de software van de ECU

We schakelen de EGR-klep softwarematig uit in het motormanagement en sluiten het systeem af ( alleen als dat nodig is, want soms is deze simpelweg softwarematig dicht te zetten). Als je alleen de EGR-klep zou afdoppen ( afsluiten door middel van een plaatje, te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) krijg je foutcodes en kan de auto in noodloop gaan. Dit komt omdat het motormanagement een fout in het systeem meet. Het is dus essentieel dat wij deze in de software uitschakelen. Zodoende gaan er geen error-lampjes branden op het dashboard.

Voor het afdoppen van de EGR-klep en deze softwarematig uit te schakelen hebben we het voertuig een halve dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld liggen deze tussen de 100 en 250 euro. Voor alleen het softwarematig wegschrijven van de EGR ( wat in negen van de tien gevallen voldoende is) hebben we de auto ongeveer 30 tot 60 minuten nodig. U kunt hier dus gewoon op blijven wachten.

Voordelen van het verwijderen van de EGR-klep:

  • De vervuiling in de motor wordt met grote mate verminderd
  • Besparing op hoge reparatiekosten die periodiek terugkomen
  • Lager brandstofverbruik. Dit wordt mogelijk gemaakt omdat er constant schone lucht wordt aangezogen en dus geen gerecyclede lucht

EGR verwijderen 1.2 TDI bluemotion

Het is een lange tijd niet mogelijk geweest, maar nu is het ook mogelijk om bij de 1.2 TDI bluemotion van de VAG groep de EGR weg te schrijven.

Mogelijke foutcodes die kunnen voorkomen bij een defecte EGR-klep:

  • P0401 - EGR, Doorvoer te klein
  • P0402 - EGR, Doorvoer te groot
  • P0403 - EGR, Klep ( N18 ) defect
  • P0409 - EGR sensor, storing in circuit
  • P0411 - Secundair luchtinblaassysteem, onjuiste stroming geregistreerd
  • P0490 - Uitlaatgasterugvoerstysteem, signaal te sterk
  • P1351 - Kortsluiting in elektronische circuit van EGR
  • P1412 - EGR klep zit vast
  • P1485 - EGR werking geweigerd
  • P4501 - Kortsluiting in elektronische circuit van EGR
  • P0698 - Referentiespanning sensor C, signaal te zwak
  • P2BAB - NOx overschrijding, onjuiste EGR doorstroming
  • P2BAC - NOx overschrijding, deactivering EGR

Contact opnemen