EGR verwijderen / uitschakelen
Een grote boosdoener in het vervuilen van de motor is de EGR-klep
De EGR-klep wordt bij vrijwel alle hedendaagse motoren toegepast – zowel diesel als benzine. Bij benzinemotoren zijn de gevolgen van vervuiling kleiner dan bij dieselmotoren, omdat uitlaatgassen van diesels roet bevatten. Het werkingsprincipe van EGR (Exhaust Gas Recirculation) is dat een deel van de uitlaatgassen wordt teruggevoerd naar de cilinder. Dat verlaagt het NOx-gehalte, omdat de eindtemperatuur van de verbranding afneemt (minder zuurstofoverschot).
Het nadeel van het EGR-systeem
Omdat uitlaatgas van een dieselmotor roet bevat, hoopt dit zich op in leidingen, slangen en de EGR-klep zelf. Naarmate de kilometers toenemen, wordt de roetlaag dikker en vernauwt het inlaattraject. Hierdoor komt er minder lucht in de cilinder, wat tot vermogensverlies en rookontwikkeling kan leiden.
Roetafzetting kan er bovendien voor zorgen dat de EGR-klep niet meer volledig afsluit. Dan ontstaat “valse lucht” (lucht die niet door de luchtmassameter is gemeten), waardoor het motormanagement niet meer werkt zoals bedoeld. Reinigen of vervangen van de klep/inlaat kan dan nodig zijn – vaak met hoge kosten.
Onze oplossing: EGR softwarematig uitschakelen
Wij schakelen de EGR-klep softwarematig uit in de ECU en verwijderen bijbehorende foutcodes. In 9 van de 10 gevallen is een software-aanpassing voldoende. Afdoppen (plaatje monteren tussen EGR en in-/uitlaat) is alleen nodig als de klep mechanisch defect is en niet meer softwarematig dicht kan. In dat geval is extra tijd en een additionele prijs van toepassing; afdoppen gebeurt altijd in combinatie met de software-aanpassing om storingslampjes te voorkomen.
Het softwarematig uitschakelen duurt doorgaans 1–1,5 uur (afhankelijk van het voertuig). Richtprijs: € 200,-. In combinatie met chiptuning geldt een sterk gereduceerd tarief. Is ook afdoppen nodig, dan hebben we de auto doorgaans een halve dag; de kosten verschillen per model (gemiddeld € 150–250).
Voordelen van het verwijderen van de EGR-klep
- Veel minder vervuiling in het inlaattraject en de motor
- Besparing op terugkerende, hoge reparatiekosten
- Lager verbruik door constante aanzuig van schone (zuurstofrijke) lucht
EGR verwijderen voor 1.2 TDI BlueMotion
Het was lange tijd niet mogelijk, maar inmiddels kan bij de 1.2 TDI BlueMotion (VAG) de EGR ook softwarematig worden uitgeschakeld.

Veelvoorkomende foutcodes bij defecte EGR-klep
- P0401 – EGR, doorvoer te klein
- P0402 – EGR, doorvoer te groot
- P0403 – EGR-klep (N18) defect
- P0405 – EGR-klep (N18) defect
- P0409 – EGR-sensor, storing in circuit
- P0411 – Secundair luchtinblaassysteem, onjuiste stroming
- P046C – EGR-klep (N18) defect
- P0490 – EGR-systeem, signaal te sterk
- P1351 – Kortsluiting in EGR-circuit
- P1412 – EGR-klep zit vast
- P1485 – EGR-werking geweigerd
- P4501 – Kortsluiting in EGR-circuit
- P0698 – Referentiespanning sensor C, signaal te zwak
- P2BAB – NOx overschrijding, onjuiste EGR-doorstroming
- P2BAC – NOx overschrijding, deactivering EGR
Contact opnemen
Heb je vragen of wil je direct een afspraak plannen? Neem gerust contact op:

