• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling
Geen producten gevonden voor deze selectie.

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Toerenbegrenzer verleggen

De toerenbegrenzer heeft als doel de motor te beschermen tegen het maken van overtoeren. Elke auto beschikt over een elektronisch geregelde toerenbegrenzer. Bij dieselmotoren staat deze vaak afgesteld tussen de 3800 en 5000 rpm en bij benzinemotoren varieert dat tussen de 6500 en 8000 rondjes per minuut.

 

 

Veelal wordt bij tuning de toerenbegrenzer bij benzinemotoren iets verlegd. Vaak staat deze erg laag afgesteld. Met tuning wordt deze nog wel eens met 200 a 300 toeren verhoogd. Een benzinemotor zou dus in de praktijk, i.p.v. 6500 toeren, 6800 toeren kunnen maken. Dit is fijn voor in een situatie waarbij maximaal accelereren is vereist zodat u langer kunt doortrekken ( denk aan een inhaal manoeuvre ).

In een andere tak van autosport, de crosserij, wordt dit zeker ook vaak toegepast. De Suzuki Swift, met nog de mechanische klepstoters die een hoog toerental kunnen draaien, wordt vaak nog afgesteld op een max van maar liefst 9100 rpm! Ideaal om net die bocht nog even in z'n tweede versnelling te kunnen nemen.

Bij diesels doen we dit doorgaans niet. Een uitzondering hierop zijn de Renault Trafic, Opel Vivaro, Nissan Primastar. Deze diesels staan afgesteld op een 3500 tot max 3800rpm. Het bereik wordt hierdoor wel erg klein. Indien gewenst kunnen we dit bereik veilig vergroten naar een 4500 rpm.