• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Peugeot Partnet 1.6 EHDI chiptuning

Is chiptuning slecht voor de motor? Dat is een veelgestelde vraag bij ons aan de balie. En is het wel objectief om deze vraag door een tuner te laten beantwoorden? Om deze vraag voorgoed duidelijk te maken laten we graag een praktijkvoorbeeld zien van getunde Franse dame met veel kilometer ervaring. 

 

Ze had nog niet zo lang geleden showroom verlaten en Michel Moes van A28 sneltransport bracht haar al naar het tuningscenter van Unlimited Tuning. Zijn Peugeot Partner met 1.6 E-HDI motor levert fabriek af 92 pk. Deze tweede generatie E-HDI euro 5 motoren van PSA  met start/stop beloven maar liefst 15% zuiniger te zijn dan zijn euro 4 voorganger. Laat dat in de praktijk nu eens vies tegenvallen verteld Michel. Met het oog op meer vermogen, souplesse en een stukje extra zuinigheid liet Michel de wagen “chippen”. 

Peugeot Partner 5 ton met chiptuning

3 jaar later en bijna 5 ton verder mochten we de wagen weer onder ogen zien. “Doorgaans rij ik rustig, maar als ik het zat ben en snel naar huis wil dan wordt die flink op zijn straat getrapt” aldus Michel. “Topsnelheden van 200 km/u zijn zeker niet ondenkbaar en dat is bovendien nog goed voor het roetfilter ook.” Dit is overigens wel de tweede turbo die erin zit. De eerste begon overdreven te fluiten en is preventief vervangen. Ook het additief tankje van het roetfilter vertoonde 2 keer kuren. Het olieverbruik is nu na vijf ton nog nihil. Michel merkt hierbij op dat zijn vorige Partner (ongetuned) bij 5 ton excessief veel olie ging verbruiken. “Zolang bij deze het olieverbruik binnen de perken blijft gaan we door voor de 6, 7 of misschien wel 8 ton!”.

 

 

Chippen bij hoge kilometerstanden schrikt ons niet af. De key is een goed onderhouden motor waar met liefde mee is omgegaan. Natuurlijk kunnen wij ook niet binnen in de motor kijken, maar meestal kunt u zelf een goede inschatting maken van de staat waarin uw motor zich bevindt.