• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

De DSG-versnellingsbak is ontworpen door Borg Warner voor de Volkswagen groep. Audi gebruikt de DSG onder de naam S-Tronic die daarmee is gekomen met de facelift van de Audi A3 8P.

DSG is een afkorting voor Direkt Schalt Getriebe, of vertaald naar het Engels: Direct Shift Gearbox.

Het speciale aan de DSG-versnellingsbak is dat hij twee koppelingen heeft, in tegenstelling tot de reguliere automaat bakken die er slechts één hebben. Hij heeft één koppeling voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. De achteruit zit op dezelfde koppeling als de oneven versnellingen. Tijdens het overschakelen wordt er niet alleen van versnelling gewisseld maar dus ook van koppeling. Als je in de 2e versnelling rijdt staat de 3e versnelling al klaar op de andere koppeling. Zodra het signaal wordt doorgegeven dat er overgeschakeld kan worden, wordt de koppeling van de even versnellingen ontkoppeld en daarna gelijk de koppeling voor de 3e versnelling los gelaten. Door het gebruik van dit systeem wordt de schakeltijd aanzienlijk verkort en het comfort pikt daar ook een graantje van mee. Één nadeel van de DSG-versnellingsbak is dat de eerste generaties relatief weinig koppel kunnen verdragen. Daarom werden ze voorheen alleen gebruikt in combinatie met lichte motoren. Dat tegenwoordig een DSG-versnellingsbak wel veel koppel kan verdragen wordt bewezen met de speciaal ontworpen versie voor de Bugatti Veyron 16.4 met 1200 pk en 1500nm aan koppel! Omdat de ontwikkeling van deze DSG versie aanzienlijk duurder is kan deze helaas nog niet gebruikt worden in alle de hedendaagse VAG modellen.

Hieronder een lijst met de meest voorkomende DSG bakken inclusief specificaties. Let wel: Dit zijn fabrikant specificaties die nog over een ruime marge beschikken.

DQ200 (0AM)  tot ± 250 nm  Dubbele droge platen 7 versnellingen
DQ250 (02E) tot ± 380 nm Dubbele natte platen 6 versnellingen
DQ380 (0DE) tot ± 420 nm Dubbele natte platen FF
DQ381 (0GC) tot ± 420 nm Dubbele natte platen 4x4
DQ400 (0DD) tot ± 400 nm Dubbele natte platen GTE/E-Tron
DQ500 (0BT) tot ± 600 nm Dubbele natte platen T5 2009<
DQ500 (0BH) tot ± 600 nm Dubbele natte platen Tiguan 2011<
DG500 (0DL) tot ± 600 nm Dubbele natte platen RS3/TT-RS
DL382 (0CK) tot ± 400 nm Dubbele natte platen A6 (4G) - FF
DL382+ (0HL) tot ± 500 nm Dubbele natte platen A6/A7 (4k) - lengte geplaatst
DL501 (0B5) tot ± 550 nm Dubbele natte platen A5/Q5/A6 - lengte geplaatst

De ontwikkelingen op DSG gebied nog lang niet stop gezet! Wij als automotive software programmeurs hebben de software van de DSG bak nog eens goed bekeken en kunnen nog het nodige aanpassen wat de rijervaring ten goede komt. Hieronder een korte opsomming van wat wij voor u kunnen betekenen op DSG gebied:

DSG Koppelbegrenzers verhogen
Deze aanpassing is soms nodig na een tuningssessie om de DSG alsnog goed te laten schakelen.

DSG Toerenbegrenzer verhogen 
Het maximaal toelaatbaar toerental van de motor wordt verhoogt met als doel verder te kunnen doortrekken in de versnellingen.

DSG Kickdown verwijderen 
We kunnen de kickdown functie deactiveren alleen in de manual stand , of indien gewenst juist ook in D of S.

DSG Launch control activeren en/of aanpassen 
Deze functie kunnen we activeren in de sportstand. Het gewenste toerental waarbij de Launch control geactiveerd dient te worden kunnen we eveneens naar wens van de klant afstellen.

DSG Reactietijd verkorten van de flippers 
We zorgen dat de automaat nog sneller reageert bij het aanraken van de flippers op het stuurwiel.

DSG Schakeltijd verkorten 
We laten de automaat nog sneller overschakelen in de D en/of de S stand.

DSG Geoptimaliseerde “D” en “Sport” –modus 
Het schakelmoment kunnen we aanpassen naar wens van de klant. Al dan niet in de S, dan wel in de D stand. Dit doen we vaak voor auto’s die een caravan dienen te trekken. De S-stand trekt te lang door en de D stand schakelt te snel over. Wij maken dan in de S-stand een mooie middenmaat tussen de S en de D wat ideaal is voor het trekken van de caravan. Hieronder geven we in een korte video uitleg hoe we de schakelmomenten kunnen aanpassen.

DSG Verbetering van het rijcomfort 
Middels software aanpassing kunnen we de DSG-bak nog rustiger en vloeiender laten schakelen.
 
DSG verhoogde koppelingsdruk
Door de koppelingsdruk te verhogen kunnen de koppelingsplaten meer vermogen overbrengen zonder dat zij beginnen te “slippen”. De standaard druk is over het algemeen 20 bar. Afhankelijk van de tuning die uitgevoerd word kan die verhoogd worden naar maximaal 23 bar zonder gevolgen.