• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling
Geen producten gevonden voor deze selectie.

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Technische werking AdBlue

AdBlue is een oplossing van 32.5% ureum in gedemineraliseerd water. Ureum is een afvalproduct dat wordt aangemaakt bij de eiwitstofwisseling in de lever. Een andere benaming voor AdBlue is AUS32.

AdBlue is ontwikkeld om het NOx gehalte in de uitlaatgassen te reduceren. Met name voor zware dieselvoertuigen zoals trucks, bussen etc. 

Dit bereik je door AdBlue in het uitlaatsysteem te injecteren. Om dit systeem goed te laten werken zijn er een paar belangrijke onderdelen nodig, namelijk:

 - SCR-Katalysator ( Selective Catalytic Reduction )

 - AdBlue injecteer systeem

 - AdBlue opslagtank

 

AdBlue wordt vóór de SCR-katalysator in het uitlaatsysteem ingespoten / verneveld.  Het wordt een SCR-katalysator genoemd omdat het alleen gemaakt is om NOx om te zetten. Nadat de AdBlue is geïnjecteerd gaat het door een menger heen om het goed te laten mengen met de uitlaatgassen. Omdat de temperatuur in de uitlaat dusdanig hoog is, breekt het af tot ammoniak en CO2. Dit proces wordt thermolyse genoemd. Een chemische reactie waarbij een chemische stof in meerdere stoffen uiteenvalt. Wanneer de ammoniak in de katalysator in aanraking komt met NOx gaat dit met elkaar reageren. Dit proces, genaamd hydrolyse (een splitsing van een chemisch verbinding door een reactie met water), zorgt ervoor dat de NOx omgezet wordt in water en stikstof.

 

Om het AdBlue systeem correct te laten functioneren is het noodzakelijk dat u alleen AdBlue van hoge kwaliteit gebruikt/tankt. Doet u dit niet, dan is de kans zeer groot dat dit nadelige gevolgen heeft voor de SCR-katalysator. In het ergste geval gaat hij kapot wat tot hoge reparatiekosten kan leiden.

 

 Voordelen van AdBlue

  - lagere NOx uitstootwaarde

 

Nadelen van AdBlue

 - Hoge investeringskosten

 - U moet eens in de zoveel tijd diesel en AdBlue tanken

 - Verkeerd Adblue gebruik zorgt uiteindelijk voor hoge reparatiekosten ( defecte SCR-katalysator)



Unlimited Tuning levert in de meeste gevallen een AdBlue-off / verwijder oplossing

Om geen zorg meer te hoeven dragen voor het onderhoud en de kosten van het AdBlue systeem, heeft Unlimited Tuning een AdBlue-off systeem ontwikkeld. Alhoewel dit nog in de kinderschoenen staat is dit voor de meeste voertuigen wel beschikbaar. Denk hierbij aan diverse Mercedes of Daf trucks, maar ook voor bijvoorbeeld de Volkswagen Crafter. Met name bij de Crafter vraagt het systeem vaak meer onderhoud dan in eerste instantie de bedoeling was. Alhoewel de verhouding 8 op 1 zou moeten zijn ( 8x diesel tanken, 1x AdBlue ), ligt de verhouding in de praktijk vaak hoger dan is opgegeven door de fabrikant.

De AdBlue verwijderoplossing is dan ook zeer sterk aan te raden bij dergelijke voertuigen!